Projekt przepisów implementujących V Dyrektywę AML, wprowadzających zmianę do polskiej ustawy z dnia 1 marca 2018 r. o przeciwdziałaniu praniu pieniędzy oraz finansowaniu terroryzmu, został przyjęty przez Sejm 25 lutego 2021r. i skierowany do Senatu. Należy się spodziewać, że w najbliższym czasie nowe przepisy staną się już obowiązującym prawem. A wraz z nimi, nowa grupa przedsiębiorców będzie musiała się z nimi zapoznać.
Poniżej omówione zostaną najważniejsze zmiany:
1. Działalność w zakresie dzieł sztuki, przedmiotów kolekcjonerskich i antyków będzie podlegała przepisom AML
Zgodnie z Projektem, lista instytucji obowiązanych zostanie poszerzona o podmioty prowadzące działalność gospodarczą w zakresie obrotu, pośrednictwa w obrocie lub przechowywania dzieł sztuki, przedmiotów kolekcjonerskich oraz antyków w zakresie transakcji o wartości równej lub przekraczającej równowartość 10 000 euro, bez względu na to, czy transakcja jest przeprowadzana jako pojedyncza operacja, czy kilka operacji, które wydają się ze sobą powiązane.
2. Więcej podmiotów będzie obowiązanych do wskazania swoich beneficjentów rzeczywistych w Centralnym Rejestrze Beneficjentów Rzeczywistych („CRBR”)
Zaproponowano rozszerzenie katalogu podmiotów obowiązanych do zgłaszania informacji o beneficjentach rzeczywistych i ich aktualizacji o:
– spółki partnerskie;
– europejskie zgrupowania interesów gospodarczych;
– spółki europejskie;
– spółdzielnie; spółdzielnie europejskie;
– stowarzyszenia podlegające wpisowi do Krajowego Rejestru Sądowego;
– fundacje,
– trusty, których powiernicy lub osoby zajmujące stanowiska równoważne:
Ø mają miejsce zamieszkania lub siedzibę na terytorium Rzeczypospolitej Polskiej lub
Ø nawiązują stosunki gospodarcze lub nabywają nieruchomość na terytorium Rzeczypospolitej Polskiej, w imieniu lub na rzecz trustu.
Obowiązek powyższy wejdzie w życie po upływie 6 miesięcy od dnia ogłoszenia ustawy. Następnie Podmioty te będą miały obowiązek zgłoszenia informacji o beneficjentach rzeczywistych do Centralnego Rejestru Beneficjentów Rzeczywistych w terminie 3 miesięcy od dnia wejścia w życie ustawy.
Jednocześnie przypominamy, że dla wszystkich podmiotów już teraz wymienionych w Ustawie AML termin na zgłoszenie beneficjentów rzeczywistych do CRBR upłynął 17 lipca 2020 r. Na spółki, które nie dopełniły w terminie tego obowiązku mogą zostać nałożone kary pieniężne do 1 miliona złotych.
3. Instytucje obowiązane będą musiały weryfikować czy dane w CRBR są prawdziwe
Projekt zakłada, że instytucja obowiązana będzie odnotowywać rozbieżności pomiędzy informacjami zgromadzonymi w CRBR, a ustalonymi przez nią informacjami o beneficjencie rzeczywistym klienta i podejmie czynności w celu wyjaśnienia przyczyn tych rozbieżności. Instytucja obowiązana powinna, w razie zidentyfikowania rozbieżności, przekazać do CRBR zweryfikowaną informację wraz z uzasadnieniem i właściwą dokumentacją.
Konsekwentnie, projektowana ustawa wprost reguluje, że instytucje obowiązane identyfikując beneficjentów rzeczywistych nie mogą polegać wyłącznie na informacjach pochodzących z CRBR, ani z analogicznych rejestrów prowadzonych w państwach członkowskich.
Oznacza to, że mimo istnienia domniemania, że dane wprowadzone do CRBR są prawdziwe, to domniemanie prawdziwości danych wprowadzonych do CRBR nie będzie mieć praktycznego znaczenia dla instytucji obowiązanych.
Takie brzmienie proponowanego przepisu niejako przenosi na instytucje obowiązane obowiązek czuwania nad rzetelnością i prawdziwością danych zawartych w CRBR.
4. Działalność w zakresie walut wirtualnych będzie wymagała wpisu do rejestru i odpowiednich kwalifikacji
Zgodnie z Projektem działalność w zakresie walut wirtualnych może być wykonywana wyłącznie po uzyskaniu wpisu do rejestru działalności w zakresie walut wirtualnych. Rejestr ten prowadzić będzie minister właściwy do spraw finansów publicznych. Niedopełnienie obowiązku dokonania wpisu będzie zagrożone karą pieniężną do wysokości 100.000 złotych. Podmioty prowadzące tę działalność będą musiały spełniać dodatkowe wymogi, w tym „posiadania wiedzy lub doświadczenia związanego z działalnością w zakresie walut wirtualnych”.
Warunek ten będzie uznany za spełniony w przypadku „1) ukończenia szkolenia lub kursu obejmujących prawne lub praktyczne zagadnienia związane z działalnością w zakresie walut wirtualnych lub 2) wykonywania, przez okres co najmniej roku, czynności związanych z działalnością w zakresie walut wirtualnych”. Spełnienie tych wymogów musi być potwierdzone odpowiednimi dokumentami.
5. Środki bezpieczeństwa finansowego względem klientów z którymi utrzymywane są stosunki gospodarcze trzeba będzie stosować częściej
Doprecyzowano, że instytucje obowiązane powinny stosować środki bezpieczeństwa finansowego w stosunku do klientów, z którymi utrzymują stosunki gospodarcze, w szczególności gdy:
– doszło do zmiany uprzednio ustalonego charakteru lub okoliczności stosunków gospodarczych;
– doszło do zmiany uprzednio ustalonych danych dotyczących klienta lub beneficjenta rzeczywistego;
– instytucja obowiązana była w ciągu danego roku kalendarzowego zobowiązana na podstawie przepisów prawa do skontaktowania się z klientem w celu weryfikacji informacji dotyczących beneficjentów rzeczywistych, w szczególności gdy obowiązek taki wynikał z przepisów ustawy z dnia 9 marca 2017 r. o wymianie informacji podatkowych z innymi państwami.
W obecnym brzmieniu proponowanego przepisu nawet zmiana adresu beneficjenta rzeczywistego będzie powodować konieczność przeprowadzenia ponownej weryfikacji klienta.
6. Odstąpienie od stosowania środków bezpieczeństwa finansowego przy transakcjach bezgotówkowych do kwoty 150 EUR
Podniesiono także do 150 EUR (z 50 EUR) limit bezgotówkowych transakcji płatniczych, który upoważnia do odstąpienia od stosowania środków bezpieczeństwa finansowego (art. 38 ust. 1 Ustawy AML).
7. Wzmożone środki bezpieczeństwa finansowego będą stosowane częściej
Rozszerzono katalog okoliczności, które przemawiają za stosowaniem wzmożonych środków bezpieczeństwa finansowego o następujące sytuacje:
– powiązanie stosunków gospodarczych lub transakcji okazjonalnej z ropą naftową, bronią, metalami szlachetnymi, produktami tytoniowymi, artefaktami kulturowymi, kością słoniową, gatunkami chronionymi lub innymi przedmiotami o znaczeniu archeologicznym, historycznym, kulturowym i religijnym lub o szczególnej wartości naukowej;
– powiązanie stosunków gospodarczych lub transakcji okazjonalnej z klientem będącym obywatelem państwa trzeciego i ubiegającym się o prawo pobytu lub obywatelstwo w państwie członkowskim w zamian za transfery kapitałowe, nabycie własności lub obligacji skarbowych bądź inwestycje w podmioty o charakterze korporacyjnym w danym państwie członkowskim.
Masz pytania? Skontaktuj się z naszą Kancelarią prawną. Chętnie odpowiemy na Twoje pytania.
Kancelaria Radcy Prawnego Joanna Steliga w Tarnowie świadczy obsługę prawną dla firm i osób indywidualnych przede wszystkim w Małopolsce. Świadczymy pomoc prawną również dla klientów spoza Małopolski. Jesteśmy twoim wsparciem w prowadzeniu działalności.
#Compliance, #AML, #KYC, #CRBR, #Centralny Rejestr Beneficjentów Rzeczywistych
#Obsługa prawna dla firm
Necessary cookies are absolutely essential for the website to function properly. This category only includes cookies that ensures basic functionalities and security features of the website. These cookies do not store any personal information.
Any cookies that may not be particularly necessary for the website to function and is used specifically to collect user personal data via analytics, ads, other embedded contents are termed as non-necessary cookies. It is mandatory to procure user consent prior to running these cookies on your website.