W dniu 1 stycznia 2021 r. weszły w życie przepisy ustawy z 31 lipca 2019 r. o zmianie niektórych ustaw w celu ograniczenia obciążeń regulacyjnych (Dz.U. z 2019 r. poz. 1495; ost.zm. Dz.U. z 2020 r. poz. 875), która wprowadza zmiany m.in. w Kodeksie cywilnym i Ustawie o prawach konsumenta.
Zgodnie ze znowelizowanymi regulacjami w przypadku zawierania przez przedsiębiorców prowadzących jednoosobową działalność gospodarczą umów bezpośrednio związanych z ich działalnością gospodarczą, z których charakteru wynika, że nie posiadają one dla przedsiębiorcy charakteru zawodowego wynikającego w szczególności z przedmiotu wykonywanej przez nich działalności gospodarczej, zostaną oni objęci ochroną przewidzianą dotychczas wyłącznie dla konsumentów.
Nowa regulacja nie oznacza, że jednoosobowi przedsiębiorcy będą mogli korzystać z pełnej ochrony przysługującej konsumentom. Na podstawie wprowadzonych zmian przedsiębiorcy będą mogli skorzystać z przepisów chroniących konsumentów w zakresie:
Jak w praktyce należy to rozumieć? Posłużmy się przykładem:
Pani Katarzyna prowadzi zakład fryzjerski. Kupując produkty niezbędne do funkcjonowania jej salonu (np. farby do włosów, szampony, odżywki, itp.), będzie dokonywała transakcji o charakterze zawodowym i z tego względu będzie traktowana jak przedsiębiorca. Jeżeli pani Katarzyna dokona zakupu artykułów biurowych czy reklamowych (np. kalendarza, wizytówek, ulotek reklamowych), na potrzeby tej umowy będzie traktowana jak konsument, ponieważ te czynności nie mają charakteru zawodowego. Oznacza to, przykładowo że niezależnie od tego czy zakupu dokona w sklepie stacjonarnym czy przez internet, to będą przysługiwać jej uprawnienia z rękojmi w przypadku zakupu wadliwych produktów, a w przypadku zakupu produktów na odległość, będzie mogła skorzystać z możliwości odstąpienia od umowy.
Ustawa obejmuje wyłącznie przedsiębiorców prowadzących działalność w formie jednoosobowej i nie dotyczy innych kategorii przedsiębiorców, w tym również małych spółek, np. spółek jawnych czy partnerskich.
Warto również zaznaczyć, że przedsiębiorcy będą musieli dostosować swoje akty prawne do nowo obowiązujących przepisów – zmiany winny dotyczyć przykładowo regulaminów sklepów internetowych oraz wzorców stosowanych umów.
Klauzule abuzywne to natomiast postanowienia umowne, które nie były uzgodnione indywidualnie, czyli przykładowo został umieszczony na wzorcu umowy a także kształtuje prawa i obowiązki konsumenta albo przedsiębiorcy traktowanego jak konsument w sposób sprzeczny z dobrymi obyczajami i rażąco naruszający jego interesy). Jeżeli umowa z konsumentem lub przedsiębiorcą traktowanym jak konsument zawiera takie postanowienie, to można powołać się na jego bezskuteczność.
Podstawa prawna: art. 1 pkt 1−3 oraz art. 55 ustawy z 31 lipca 2019 r. o zmianie niektórych ustaw w celu ograniczenia obciążeń regulacyjnych (Dz.U. z 2019 r. poz. 1495; ost.zm. Dz.U. z 2020 r. poz. 875), Kodeks cywilny (t.j. Dz.U. z 2020 r. poz. 1740), Ustawa o prawach konsumenta (t.j. Dz.U. z 2020 r. poz. 287).
Masz pytania? Skontaktuj się z naszą Kancelarią prawną. Chętnie odpowiemy na Twoje pytania.
Kancelaria Radcy Prawnego Joanna Steliga w Tarnowie świadczy obsługę prawną dla firm i osób indywidualnych przede wszystkim w Małopolsce. Nie ograniczamy się jednak do obszaru Małopolski i świadczymy pomoc prawną również dla klientów spoza Małopolski. Jesteśmy twoim wsparciem w prowadzeniu działalności.
#Prawnik dla firm i osób indywidualnych.
# Uprawnienia przedsiębiorców jednoosobowych – obsługa prawna dla firm.
Necessary cookies are absolutely essential for the website to function properly. This category only includes cookies that ensures basic functionalities and security features of the website. These cookies do not store any personal information.
Any cookies that may not be particularly necessary for the website to function and is used specifically to collect user personal data via analytics, ads, other embedded contents are termed as non-necessary cookies. It is mandatory to procure user consent prior to running these cookies on your website.